Twilight og filosofi – Kan en vampyr være en person?
Edward Cullen er en kærlig mand, en genial musiker, en hengiven søn og en utrolig baseball spiller. Men selvfølgelig er Edward Cullen også en vampyr! Kræver det for Edward Cullen, at være et menneske før du og andre kan se ham som en person? Hvad er kriterierne for, at være en person? Denne artikel vil prøve at besvare spørgsmålet om du SKAL være et menneske, før du kan blive betragtet som en person.
Spørger du folk på gaden om hvad er person er, så vil svaret ofte simpelt og logisk nok være:
En person har rettigheder. En person er berettiget respekt.
Historien har dog bare vist, at ved at være et menneske så gør det dig ikke nødvendigvis til en person ifølge disse udsagn. Sørgeligt nok så har samfundet før i tiden ikke behandlet kvinder, sorte og minoritetsgrupper som personer. En slave blev betragtet som 1/5 person og kvinder fik først stemmeret i 1920. Så ved at være et menneske, har det ikke altid været ensbetydet med at du opfylder kravene for at være en person.
Twilight‘s vampyrer kunne være mennesker igennem deres udseende, men i virkeligheden er de meget anderledes fra os. De er næsten udødelige og ældes ikke; vampyrene er umenneskelig stærke og hurtige; deres sanser er mange millioner gange stærkere end menneskers og kan se detaljer så klart, at et menneske ville have brug for et mikroskop for at gøre lignende.
På grund af deres evner ser vampyrer anderledes på verden og hvordan de skal leve deres liv. De fleste vampyrer betragter mennesker, som ligegyldige og blot som mad. Vampyrene i Twilight sagaen bliver portratteret som overlegne, og det er der en god grund til. Udover deres fysiske evner så har vampyrene utrolig hurtige hjerner og klare sinde, og på grund af lige præcis dette har de helt andre etiske holdninger og værdier – hvorimod mennesker er fyldt med følelser og bekymringer for dem selv og andre. Vampyrer har ikke behov for medfølelse alene af den grund, fordi det ikke er nødvendig!
Hvad er en person?
Filosofen Immanuel Kant (1724-1804) argumenterede: “For at være et menneske så var det ikke nok til at gøre dig til en person.” Han mente derimod, at evnen til at tænke og træffe rationelle beslutninger gjorde dig til en person.
Hvis vi skulle følge hans udsagn, så ville intelligente computer og systemer også være mennesker? Men vi behandler ikke computer med respekt og vi ser dem ikke som en del af vores morale samfund.
En anden filosof Mary Anne Warren fortæller, at vi skal forstille os at vi møder en “ikke-person”. Dernæst skal vi spørge os selv: “Hvilke kvaliteter skal denne “ikke-person” besidde, før vi ville anse ham/hende som en del af vores morale samfund?”
Mary Anne Warren argumenterer for at der findes fem kvaliteter, som ville indikere for hvordan du kan opnå respekt.
- Bevidsthed
- Fornuft
- Aktiviteter igennem motivation
- Evnen til at kommunikere
- Selvbevidsthed
Warren mener ikke, at et væsen skal opfylde ALLE kravene for at blive betragtet som en person – men i det mindste skal væsnet opfylde et par og have evnen til at blande dem. Fx. hvis du mødte en som var selvbevidst, motiverende, og bevidst, men ikke kunne kommunikere så ville du stadig behandle denne som en person.
Warren hjælper os med at forstå, hvor lidt man skal ligge i biologisk forskel mellem vampyrer og mennesker. Twiligt’s vampyrer besidder alle disse fem kriterer og det ville derfor være speciesisme, (at tildele forskellige rettigheder, til forskellige dyregrupper) at mene at de ikke er personer.
Vi ser alle sammen dyremishandling og vi hører også om det. Dyremishandlere og dyrehadere bruger ofte det argument, at dyr simpelthen ikke er mennesker og derfor skal de hellere ikke behandles såldes.
Men tag fx denne situation i betragtning. Alle små børn er ikke intelligente når de bliver født og de efterfølgende år – en voksen gorilla er faktisk mange gange klogere end et 0-3 årig barn. Hvorfor er det, at vi skal behandle barnet med respekt og ikke gorillaen? Det ser ud til, at svaret er fordi gorillaen ikke er et menneske, men det er Edward Cullen jo selvfølgelig hellere! Betyder det at vi skal behandle Edward ligesom vi behandler dyr?
Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre, eftersom vi netop er under fødekæden hos Edward Cullen og vampyrene fra Twilight sagaen.
Så sum og summarum er: Vi skal ikke bruge tid på at spekulere på, om Edward Cullen er en person. Det helt store spørgsmål er:
Er mennesker personer eftersom vampyrer er overlegne på ALLE tænkelige måder i forhold til mennesker?
Har du læst de andre Twilight og filosofi artikler? Find dem her
Twilight og filosofi – indledning
Twilight og filosofi – intro
Kunne du tænke dig at læse Twilight bøgerne? Find dem her:
Twilight/Tusmørke
New Moon/Nymåne
Eclipse/Formørkelse
Breaking Dawn/Daggry
Midnight Sun
The second short life of Bree Tanner/Bree Tanners korte liv efter døden
Er det et mega dumt spørgsmål?:
Findes der endelig vampyre i virkeligheden? og hvor opholder de henne?
Og…Hvordan ved man at der (Måske) ikke findes vampyre i virkeligheden?
HoV !
Mig igen, ja plizz svar mig !
Er ret nysgerrig 🙂
(Hvis i synes jeg lyder mærkelig og barnlig, så skal i vide, jeg er kun 12 år)
Pingback: Hvad er der med Edward Cullen? - en Twilight analyse. | Twilight Danmark
Pingback: Edward Cullen er en dårlig kæreste og Bella er umoden | Twilight Danmark
Pingback: Hvorfor er vi besatte af Edward og Bella? | Twilight Danmark
Jeg har faktisk spekuleret over præcis det samme!
alser ifølge MIG findes der vampyre i virkeligheden,men forskelige racer fx.nogen kan ikke tåle hvid løg,nogen er vegetarer(ilsom i twilight),nogen bliver brant i solen og nogen sover i li kister om dagen
det er min teori!
Ifølge internettet og logik findes der ikke vampyrer i virkeligheden:(
men de lever stadig i vores fantasi